Sunday, May 6, 2012

When physicist learns biology....

Hmmm....this term aku dan kawan2 belajar The physics of living system or in the other word, 'Physiology'.  So banyaklah biology term yang tak faham dan kena belajar balik macam venule, arteriole,extracellullar matrix, bla bla bla..... Hahaha...masa time lecture dulu, salin je lecture notes dan tak buat apa2 pasal course ni 100% exam, no coursework.  Lagipun, banyak lagi coursework yang perlu buat that contribute to my final.  Jumaat ni exam paper ni, so aku pun nervous lah, dengan notes yang banyak nak hafal tu, kan fizik sebelum ni tak perlu hafal sangat, more tu understanding.  But, this is totally different.

Tapi, aku suka baca subjek biology sebab banyak benda yang tak tahu jadi tahu.  Seriously, it is fun to learn about ourselves and at the same time we can reflect that how great is Allah that create us.  Even kawan aku, Joshua Nunn pun terfikir pasal how great is God bila belajar benda ni :), aku selalu doa agar Allah beri hidayah untuknya sebab dia baik sangat.  Contoh benda yang aku tak tahu ialah rupanya-rupanya bone yang hasilkan blood...hahahaha....serius aku baru tahu benda ni...

tengah-tengah dok confused pasal bab-bab ni, berbincanglah aku dengan kawan aku ni.   Masing2 bagi jawapan yang lucu, more to physics.  Lepas tu fikir kenapa arteriole babi ni lebih besar dari manusia?Lepas tu fikir, kenapa babi sifatnya macam tu?Mesti ada hikmah Allah cipta setiap makhluknya kn?  See...kalu dua orang berbincang, mesti melalut ke mana ntah....masalah2.....

Time buat past paper tu, ada soalan tanya pasal, why genetic code is based on 4 bases? Ya Allah, macam mana aku nak jawab soalan ni.  It is written, kalau ikut Islam la....tapi????xkan nak jawab dalam exam macam tu.  Ke soalan ni nak statistical analysis?  Tolong!!! kalau keluar exam soalan mcm ni, macam mana?

2 comments:

  1. blood kan dari sum sum tulang! kan dalam tulang ayam ada darah..apa daaaa...tau makan jah! good luck!

    ReplyDelete
  2. hahaha....mana tau tulang tu menghasilkan darah...ingat ko darah tu dok saje2 je dlm tulang

    ReplyDelete