Thursday, July 11, 2013

Pengalaman Berpuasa

Semalam bermula pengalaman aku berpuasa di Exeter.  Walaupun sudah 3 tahun belajar kat sini, tapi ni pengalaman pertama aku sebab setiap tahun aku akan balik berpuasa di Malaysia.  Bersahur sorang-sorang sambil ditemani laptop, sangat tak berselera!  Untuk sahur hari pertama, aku bangun pukul 2 pagi untuk goreng ayam.  Ayam dah perap siap-siap before that and sambal terung pun dah siap dimasak, just panaskan dalam microwave je.  Subuh masuk pukul 3.06pagi.  So, bermulalah puasa 19jam aku.  Maghrib pula pukul 9.27malam.  Lepas subuh tu dalam pukul 3.30pg, aku tak tahu nak buat apa, so tidurlah jawabnya.  For the whole day, aku just baring kat katil sambil tengok movie.  Rasa macam baru belajar puasa.  Sebab tak biasa, sebelum ni ada juga ganti puasa bulan syaaban, so praktise disitu.  Tapi tahun ni, tak de sebab puasa dah ganti time winter hari tu.  Punyalah lama, dalama pukul 5 ptg macam tu, dah kira berapa jam lagi, kalau di Malaysia adalah dalam 2jam lagi, tapi aku ada lagi 4jam.  Puasa kat sini tak rasa lapar sangat, cuma agak kering, tapi laparlah juga sebab lama sangat.  Bayangkan time buka puasa tu aku makan puding honeydew, tak rasa apa-apa sebab mulut sangat kering.  Lepas minum dan makan, baru gain balik rasa.  Menu berbuka untuk hari pertama, Ekin masak gulai ayam, aku goreng telur dadar special, ikan kering, sambal terung semalam, dan sambal kicap.  Berbuka berdua je semalam pasal Izzah ke Heathrow jemput family dari Malaysia, Ili dan Aishah still on vacation.  Dalam pukul 10mlm dah siap berbuka, then solat maghrib, tunggu Isyak pukul 10.59mlm.  Semalam aku tak berjaya solat terawih lagi pasal keletihan,  InsyaAllah, malam ni akan diusahakan.  Pkl 11.30mlm, aku dah tidur.  Tengok betapa tak sihatnya, makan lewat malam, then terus tidur.  Tapi, no choice.  Pukul 2pagi, alarm dah start bunyi dah, tapi perutku punyalah masih kenyang lagi.  Rasa malas betul nak sahur sebab serius sangat kenyang lagi.  Tapi, paksa diri pasal aku tahu kalau aku tak sahur, memang tak leh nak tahan for another 19jam lagi.  So, makanlah dalam keadaan diri yang masih kenyang.  Hari ni tak tahu nak masak apa, makan je lah apa yang ada.  Aku kalau goreng telur pun makan je.  Dasar pemalas!

No comments:

Post a Comment