Monday, July 22, 2013

Baru semalam

Pejam celik, pejam celik dah 3 tahun aku belajar di Exeter ni.  Lusa dah nak balik for good dah.  Rasa hati sayu je nak tinggalkan Exeter.  Saya tak nak balik for good!!! Nak balik Malaysia, then datang balik, tapi tak nak belajar, kpm boleh belanja?

 Rasanya baru semalam je aku sampai di Heathrow airport disambut oleh senior yang belajar di London.  Hembusan angin waktu autumn rasa sangat sejuk pada waktu tu.  Kakak senior tu lah yang tolong hantar ke train station untuk ke Exeter.  Rasa macam semalam aku masuk hall Rowancroft Mews bersama yat dan ekin.  Ingat lagi dulu sangat tak reti memasak.  Makan je apa yang ada.  Makanan yang selalu makan dulu adalah makanan segera, mee maggie dari Malaysia yang bawa untuk stok setengah tahun dan pizza dari Iceland yang harganya £1.  Berjaya masak nasi lemak satu kebanggaan waktu tu.  Website myresepi jadi guru untuk masak.  Dahla time tu stok ayam halal amatlah mahal.  Makan ayam rasa macam mewah sangat.  Kalau ikan lagilah rasa mewah.  Hari pertama ke university amatlah lucu.  Hall amatlah jauh dari uni, about 40 minutes jalan kaki laju orang putih ikut jalan shortcut. Yat, ekin dan aku jalan kaki ikut jalan bus, yang mana amat jauh.  Dekat sejam baru sampai ke uni.  Lepas tu, tak jalan kaki dah, sebab beli bus pass untuk setahun.  Tak sanggup untuk letih berjalan ke kelas.  Bila dah ada bus pass, bermulalah episode mengejar bus.  Bus amatlah on time kat sini, kami yang terhegeh-hegeh ni selalu je kejar bus.  Pengalaman!! Pak cik driver pula amatlah baik, mesti sapa Good Morning my love!

Rasa macam semalam je bila masuk lecture theater, semua orang pandang sebab pelik dari yang lain.  Kami berempat je yang pakai tudung.  Lecture yang pertama adalah introduction to astrophysics oleh prof roy sambles.  Sepatah haram tak faham apa yang diajar.  Nak catch up slang lagi, nak dengar dia mengajar, nak tengok slide la.  Waktu lecture buat lawak, semua orang gelak.  Then, kami berempat akan discuss apa yang lucu tadi, then, baru gelak bersama-sama.  Macam siaran tertunda.  Hahaha....

Anyhow, esok dah nak balik Malaysia for good.  Moga pengalaman 3 tahun di sini berguna.

No comments:

Post a Comment