Tuesday, January 22, 2013

final year project

Ini adalah tahun terakhir kami di Exeter.  So, kami ada final year project untuk dihantar.  Lain university lain caranya.  Kami ada 2 mini project untuk dihantar.  Means, satu project dah dihantar dan satu lagi baru je mula.

Project for the first term aku tajuknya "Bio-Inspired Superhydrophobicity".  Tajuk macam gah je, tapi biasa je lah.  Setiap project perlu buat dalam group of two.  Aku buat dengan kawan yang sama masa second year.  Dia yang nak dengan aku, mesti dia menyesal partner dengan aku : )

Project untuk second term tajuknya "Optical Microcavity".  Seriously, aku rasa agak tertekan dengan topic ni sebab agak susah untuk faham teori.  So, inilah cabaranya.  Project ni pun kami buat bersama.  Aku mula-mula agak berdebar sebab kawan aku tu macam nak tukar module je masa first term.  Kalau dia tukar, aku tak ada partner la jawabnya.  So, pagi sebelum lab session tu, aku dah sms dia tanya pasal project.  Good news!! pasal dia bersetuju nak stick to our group.

Partner aku tu bagus orangnya, sangat bijak dan baik.  Aku selalu je tak faham kalau baca research paper, so aku akan tanya dia.  Dialah yang bersusah payah explain.  Dia sangat baik, tolong lukis gambar rajah untuk report, siap nak tolong check grammar aku lagi.  Aku beruntung dapat partner yang baik macam tu.  Masa lab book assessment, Prof sangat impress dengan our lab book.  Then siap cakap lagi, jangan tinggalkan University of Exeter kalau tak buat Phd.  Berbunga hati kami!!! Tapi, aku tahu prof mostly refer to my partner sebab kerja dia memang bagus!! Dan aku memang kena balik Malaysia lepas habis degree.

Tapi sekarang aku rasa inferior berpasangan dengan dia sebab dia bijak dan aku amat slow.  Setiap kali Prof tanya soalan, mesti dia yang akan jawab.  Aku tak sempat nak fikir jawapan, nak susun ayat lagi.  So, nampak kelemahan aku di situ.  Nasib baik masa lab book assessment, Prof assess sorang-sorang.  So, takde lah aku nampak bodoh di situ.  Even kalau presentation pun sorang-sorang.  Jadi takdelah aku menyusahkan dia. 

Jadi, aku kena work hard untuk kikis rasa rendah diri ni.  Aku boleh!!!InsyaAllah!!!

No comments:

Post a Comment